Навколо себе ми бачимо безліч різних кольорів і відтінків. Саме вони роблять світ настільки різноманітним, насиченим та прекрасним. Проте вчені, художники і навіть промисловці протягом століть намагалися не просто використати кольори, а й систематизувати їх. Такі спроби робили Ньютон, Гельмгольц, Ґете, Рунґе, Бецольд, Ломоносов та багато інших. Проте найбільшої популярності набула теорія Іттена. Саме на неї спираються всі дизайнери при оформленні інтер’єру. однойменна назва. Завдяки їй стає очевидним, що будь-який колір можна отримати шляхом змішування трьох основних: синього, червоного та жовтого.
Як користуватися колірним колом?
Ефективне використання колірного кола Іттена для дизайнерів
По суті, Іттен створив універсальний довідник, при зверненні до якого можна підібрати найбільш вдалі поєднання кольорів гардероба.
У центрі кола знаходяться три основні кольори, наступний рівень — вторинні кольори, які отримані шляхом змішування двох основних, далі — третинні, отримані від змішування сусідніх вторинних і т.д.
При цьому кольори, які знаходяться поруч, доповнюють один одного, а ті, що розташовані на протилежних сторонах, створюють контраст. Ідеальний підбір квітів в інтер’єрі здійснюють за однією з 5 схем. Використання відтінків, розташованих один навпроти одного в кольоровому колі Іттена, дозволяє посилити кожен з них, надати інтер’єру драматизму. Ця схема використовується, коли необхідно зробити акцент або відвести увагу від іншої області. Щоправда, у цьому випадку дизайнери користуються ще однією шпаргалкою — навколо Манселла для точного знаходження контрастних відтінків. Такі поєднання не тільки найсміливіші, а й найскладніші.

  • Аналогові кольори. Використання відтінків, розташованих у колі по сусідству – один із найпростіших способів внести гармонію в інтер’єр. Його можна використовувати для створення акуратної, витонченої обстановки без контрастів.
  • Тріада. Одне з найулюбленіших поєднань у дизайнерів. Кольори врівноважують один одного, а обстановка виходить яскравою та оптимістичною. Така яскравість здається більш збалансованою і не такою, що викликає, як при використанні комплементарних кольорів.
  • Подвійна розділена схема. Є ускладненим аналогом тріади. Вона також дозволяє створити гармонійний та збалансований інтер’єр, у якому протилежні кольори врівноважують один одного. При цьому відтінки можна підбирати не лише за схемою прямокутника, але також квадрата і навіть п’ятикутника. Головне, зуміти врівноважити їх. Зазвичай використовують один основний тон, два додаткові і один акцентний.
  • Що ще варто враховувати? кольори за однією із запропонованих схем, і можна включати предмети обстановки в інтер’єр. Однак на практиці дещо інакше. Як мінімум, обраний колір може виявитися темнішим або світлішим, інакше кажучи, мати різну світність. Це теж можна взяти на озброєння і створити монохромний інтер’єр з одним-єдиним кольором різної насиченості. Такий підхід у дизайні називається градієнт.
    Також при поєднанні кольорів дизайнери орієнтуються на їх температуру. Одні з них асоціюються із сонцем, влітку, спекою, інші — зі снігом, льодом, узимку. Умовно колірне коло Іттену можна розділити на дві частини відповідно до колірної температури.
    Щоб інтер’єр був збалансованим, необхідно враховувати «теплоту» кольору, особливості освітлення та по можливості компенсувати надмірний «холод» або «спеку» в дизайні.
    Є також кольори, у яких немає теплового забарвлення, наприклад, сірий, білий, чорний. Вони стають відмінним фоном для всіх інших.
    Крім того, не варто зловживати чистими квітами. Вони надто активні. Чистий синій, червоний і жовтий слід використовувати з обережністю і лише як акценти. Також варто враховувати психологічне сприйняття кольору.
    Якщо ви ще не впевнені у своїх силах, не варто намагатися застосувати розділену схему на практиці. Краще підберіть три основні кольори та поєднуйте їх між собою. Або зупиніться на компліментарній схемі і вже її доповніть акцентом. заплутатися при підборі кольорів, краще дотримуватися чіткої схеми.

    • Вибираємо базовий колір. Безпрограшний варіант – використовувати для цього нейтральний відтінок, наприклад, білий або сірий, але можна підібрати й інший вам приємний. Тільки не забудьте про ті елементи, які вже є в кімнаті. Наприклад, колір підлоги може «вбити» весь інтер’єр, якщо не врахувати його на цьому етапі.
    • Плануємо обстановку. Враховуємо колір меблів, які будуть встановлені в кімнаті.
    • Підбираємо основний акцентний колір. Тепер слід оцінити, елементи яких відтінків будуть у кімнаті, і які кольори допоможуть створити оптимальний контраст. На цьому етапі нас дуже врятує коло Іттена.
    • Знаходимо додаткові кольори по колу Іттена.

    Частка акцентних кольорів в обстановці буде залежати від їхньої площі та активності. Чим ближче колір до центру кола, тим більше дозовано варто використовувати його. При цьому не забувайте, що стильний дизайн можна створити просто використовуючи білий, сірий, чорний і коричневий. Акценти, звичайно, додають інтер’єру динаміки, але краще нехай їх буде замало, ніж надлишок.
    Підбір кольорів відповідно до стилю інтер’єру
    Ефективне використання колірного кола Іттена для дизайнерів
    Ефективне використання колірного кола Іттена для дизайнерів
    Дуже важливо, щоб підібрані кольори відповідали також стилю інтер’єру. Для вибору основного відтінку можна скористатися шпаргалкою:

    • класика: коричневий, білий, бежевий;
    • прованс: приглушений білий, рожевий, світло-блакитний, бежевий та інші пастельні тони;
    • модерн: ? білий;
    • лофт: червоний, синій, помаранчевий, темно-сірий, зелений, бажано не чисті, а «запилені»;
    • кантрі: білий, цегляний, коричневий; хакі, зелений, бежевий, білий;
    • бароко: коричневий, білий, пастельні тони.

    Основні помилки при підборі кольору по колу Іттена

    хоча коло Ітенна і виступає універсальним довідником для дизайнера, допомагаючи уникнути помилок у поєднанні кольорів, його рекомендують. Наприклад, при використанні аналогової схеми поєднання кольорів можна припуститися серйозної помилки, спробувавши об’єднати в одному інтер’єрі червоний з жовтим або помаранчевим. Таке поєднання допустиме лише для їх розбавлених відтінків, і то інтер’єр буде надто «задушливим».
    Не підійде до червоного також цегляний, рожевий, фіолетовий, бузковий або бордовий. Синій погано виглядає поряд з рожевим, зеленим та бузковим. Жовтий – з бордовим та рожевим. Поруч із блакитним не виглядатиме бордовий, бузковий та фіолетовий. А коричневий «не переносить» рожевий.
    Якщо ви неодмінно хотіли б поєднувати ці кольори між собою, варто дуже уважно поставитися до їхньої насиченості. Наприклад, блідо-рожевий відмінно виглядатиме поряд з ніжно-блакитним. Але фуксія на синьому буде виглядати дуже зухвало.
    Можна припуститися й інших прикрих помилок:

    • перенасиченість інтер’єру одним кольором;
    • невдало підібрані меблі;
    • велика кількість контрастів;
    • зміна кольору

    Краще заздалегідь спланувати інтер’єр, підібрати меблі та продумати кілька можливих поєднань. Для цього можна навіть скористатися спеціальними програмами, наприклад, Remplanner, Homestyler або Planoplan. Найпростіший варіант — створити колаж із фотографіями різних елементів у приблизних пропорціях один до одного. Візуалізація дозволить наочно оцінити те чи інше поєднання.

    Зараз також читають: